Kerncijfers 2020

Recyclage van huishoudelijk

verpakkingsafval in België

Fost Plus recycleerde in 2020 net geen 95% van de huishoudelijke verpakkingen die op de Belgische markt kwamen. Daarmee stijgen onze recyclagepercentages voor het vijfde jaar op rij.

0

leden

0 ton

verpakkingen op de markt gebracht

Totaal recyclagepercentage

0,9%

In 2020 brachten onze leden 805.042 ton verpakkingen op de markt, waarvan er 764.122 ton werd gerecycleerd, goed voor een recyclagepercentage van 94,9%.

Gerecycleerde hoeveelheden verpakkingen per inwoner per jaar

PMD

15,8 kg

Glas

32,2 kg

Papier en karton

16,9 kg

Voor papier-karton en glas recycleerden we in 2020 de quasi-totaliteit van de verpakkingen die onze leden op de markt brachten.

Waar worden onze ingezamelde materialen gerecycleerd

€ 209.996.568

Het werkingsbudget van Fost Plus in 2020 bedroeg € 209.996.568. Hiermee worden voornamelijk de kosten voor selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval gedekt.

Excellente resultaten tegen lage kost

0

Het systeem van Fost Plus combineert een hoge efficiëntie met excellente resultaten. In België bedraagt de kost voor de selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval zo'n € 15 per inwoner. Daarmee zijn we bij de goedkoopste in Europa, terwijl we met een recyclagepercentage van bijna 95% bij de koplopers zitten.

Doelstellingen plastic recyclage

2025

2030

Doelstelling 2020 behaald!

51,1%

Sterke stijging voor recyclage plastic verpakkingen – Belgische bedrijven maken engagement waar

Het Belgische bedrijfsleven heeft ambitieuze doelstellingen voor de recyclage van plastic verpakkingen. In 2020 bereikten we een recyclagepercentage van 51,1%, waarmee we de Belgische én Europese recyclagedoelstellingen overtreffen.